W dniu 11 stycznia 2024 roku wzięliśmy udział w konsultacjach społecznych, które dotyczyły konsultacji poszczególnych parametrów planowanego zakupu taboru i sposobu wdrażania wymagań określonych w TSI PRM. Centralny Port Komunikacyjny, który być może pojawi się w naszym kraju i chcielibyśmy wierzyć, że pojawi się Kolej Dużych Prędkości, która powinna służyć również osobom z niepełnosprawnościami. Wskazaliśmy w naszych sugestiach, by zastosować dodatkowe barierki, uchwyty na odpowiednich wysokościach, rampy najazdowe, wsparcie asystentów czy też wykorzystanie odpowiednich interfejsów świetlnych i dźwiękowych.
Natomiast w dniu dzisiejszym, tj. 9 lutego 2024 wzięliśmy udział w kolejnej konsultacji; wysłaliśmy drogą elektroniczną zebrane sugestie części naszych podopiecznych, opiekunów i innych osób z niepełnosprawnościami, które dotyczą propozycji zmian do rozkładu jazdy pociągów 2024/2025 w województwie łódzkim. Organizatorem przewozów kolejowych na obszarze województwa łódzkiego jest Marszałek Województwa Łódzkiego. Na zlecenie Marszałka Województwa Łódzkiego świadczą Operatorzy kolejowi – Spółka POLREGIO S.A. – Łódzki Zakład w Łodzi oraz Spółka „Łódzka Kolej Aglomeracyjna”. ŁKA kilka miesięcy temu wprowadziła dodatkowy transport w postaci autobusów, które między innymi umożliwiają dojazd z Zelowa (Powiat Bełchatowski) do Łasku, skąd pociągi wyjeżdżają. Zasugerowaliśmy, by trasa autobusów wyglądała następująco: Łask – Zelów – Bełchatów – Kleszczów – Kamieńsk i powrót. Dobrze, by było, gdyby takie kursy były realizowane choć dwa razy w tygodniu, najlepiej w piątki i poniedziałki, tak by w maksymalny sposób dotrzeć do potencjalnych nowych pasażerów.
Osoby, które chciałyby zaproponować własne propozycje mogą to zrobić pobierając druk ze strony Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Łódzkiego https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fbip.lodzkie.pl%2Fogloszenia%2Fkomunikaty%2Fitem%2F14571-konsultacje-projektu-rozk%25C5%2582adu-jazdy-poci%25C4%2585g%25C3%25B3w-edycji-2024-2025%3Ffbclid%3DIwZXh0bgNhZW0CMTAAAR4Z8yPwATyxT8GyOKIuIgumV8ywM15DoAFFGX2apJV9UTYFyZxqsIgvWE3qhg_aem_RJZjzeheBCox5r3eWBqWrQ&h=AT3xx2tOYRwzO7kXl_lwM0VtcevJuKsSFs7ERmsjWRRALFHJar8u9M2SnK-WqTy2M_gNJbwMbZ51onWZxEK1IuvUbUApKEPfhUcsTB2GO_ve_WPE5aU3UCE5cF9-EXMs5eExNItD2QI4oL–&__tn__=-UK-R&c[0]=AT3Yq2AEd86m47b8PLXAASBc-aJwJ8iZSrv5DLsGdFwzwo8iRtafaDEx2-aEmCy7LLnzfKNBZPHJzllR-msQ7Ia9HkMq6oqpDffbrKpmOQJ111gqn6q6__wmodbvA2HzCu405ZGmH5TYEeQqaxFZPGiCjGKLC6rPzQErKpXRg4q9Jto6EXY4bzjAEp-yw_qBRzFS06mlbp5obcLos3yEXopK
Obie konsultacje wpisują się w program Dostępność Plus, gdzie wprowadzane zmiany jak najlepiej powinny służyć osobom z niepełnosprawnościami, osobom starszym, matkom z dziećmi i innych potrzebujących. To wpisuje się również w lokalną politykę dostępu do publicznego transportu przez osoby wykluczone i mieszkające tereny małomiasteczkowe i wsie. Wedle założeń na przestrzeni kilku najbliższych lat osoby zamieszkujące obszar powiatów bełchatowskiego, łaskiego, radomszczańskiego, piotrkowskiego i innych okolicznych powinny to zauważyć.
Dla przypomnienia 6 października 2021 roku odbyło się spotkanie informacyjne, w którym wzięliśmy udział, dotyczyło ono „Studium Planistyczno-Prognostycznego w ramach II etapu naboru do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku dla projektu liniowego pn. Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa”.